
Wenla poluttaa teknologiahankintoihin
Ikääntyneiden ympärivuorokautista palveluasumista, mielenterveyspalveluja sekä perhepalveluja tuottavassa Treili Oy:ssä uuden hoitajakutsujärjestelmän hankinta tuli ajankohtaiseksi tämän vuoden alussa. Hoitajakutsujärjestelmän hankintaa suunniteltaessa ratkaisun toivottiin tarjoavan perustoimintojen lisäksi aitoa lisäarvoa organisaation arkeen. Sopiva ratkaisu löytyi hyvinvointi- ja terveysteknologiahakemisto Wenlan kautta.
Treilissä hoitajakutsujärjestelmän kartoitus toteutettiin huolellisesti.
– Tiesimme ennakkoon joitakin markkinoilla olevia järjestelmiä, mutta halusimme lähteä kartoittamaan puhtaalta pöydältä, millaisia ratkaisuja tänä päivänä tarjotaan. Wenla-palvelu ja Iiwari Tracking Solutions Oy tulivat Google-haun kautta vastaan. Wenlassa tuotteiden haku oli sujuvaa. Koska tiesin mitä etsin, tulivat relevantit ratkaisut kuin tarjottimella eteeni. Organisaatiossamme arki on kovin kiireistä ja Wenlassa tuotteiden ydinasiat olivat ikään kuin pähkinän kuoressa helposti silmäiltävissä. Tuotteiden osalta oli helppo nähdä, mitkä herättävät mielenkiinnon ja laittaa yhteydenottopyyntö eteenpäin, taustoittaa ikäihmisten palveluiden toimialajohtaja Elina Häivälä Treili Oy:stä hankintaprosessin alkua.
Ikäihmisten palveluiden toimialajohtaja Elina Häivälä Treili Oy:stä on tyytyväinen heille soveltuvan tuotteen löytymisestä. Iiwari Tracking Solutions Oy:n paikantava hoitajakutsujärjestelmä on todettu jo käytännössä toimivaksi. Kuva: Juha Laakso, Treili Oy.
Hoitajakutsujärjestelmän hankintaa suunniteltiin asukkaiden ja henkilöstön tarpeet huomioiden.
– Meille oli tärkeää, että järjestelmä pystyy tarjoamaan muutakin kuin pelkästään hälytystoiminnon asukkaalle. Kilpailutimme useita järjestelmätoimittajia. Hoitoideologiamme mukaan vietämme paljon aikaa yhdessä asukkaiden kanssa. Asukkaamme myös liikkuvat paljon yhteisissä tiloissa. Näin ollen pelkät asukashuonekohtaiset hälytykset eivät täysin palvele tarpeitamme. Asukkaiden ja henkilöstön reaaliaikainen paikannus yksikön eri tiloissa puolestaan herätti mielenkiintomme Iiwari Tracking Solutions Oy:n hoitajakutsujärjestelmää kohtaan, kertoo Häivälä.
Hoitajakutsun sisätilapaikannuksella lisää arjen sujuvuutta
Iiwari Tracking Solutions Oy on erikoistunut sisätilapaikannusratkaisujen tuottamiseen.
– Viime vuodet olemme keskittyneet terveydenhuollon ratkaisujen kehittämiseen ja siihen, miten paikannusratkaisumme voisivat palvella niin hoivakoteja kuin sairaaloitakin. Esimerkiksi paikantavan hoitajakutsumme avulla on mahdollista nähdä reaaliaikaisesti, missä asiakkaat ja henkilökunta liikkuvat. Tuotteemme perustuvat UWB-teknologiaan, joka on erittäin toimintavarma ja turvallinen eikä häiritse herkkiä terveydenhuollon laitteita, sanoo markkinoinnista ja viestinnästä vastaava Kaarina Päivinen Iiwari Tracking Solutions Oy:stä.
Iiwari Tracking Solutions Oy:n markkinoinnista ja viestinnästä vastaava Kaarina Päivinen kertoo Treilin kanssa toteutetun yhteistyön ja yhteiskehittämisen olevan heille arvokasta. Kuva: Pasi Salminen.
Paikantavaa hoitajakutsujärjestelmää on käytetty onnistuneesti keväästä lähtien.
– Sanoin monta kertaa Iiwarin edustajalle, että reaaliaikainen paikantava hoitajakutsujärjestelmä kuulostaa aivan liian hyvältä ollakseen totta. Lyhyessä ajassa tuote on kuitenkin osoittautunut lupausten mukaiseksi. Asukkaan tekemän hoitajakutsun lisäksi henkilökuntamme voi tehdä kertapainalluksella kiireettömän hälytyksen ja kahdella painalluksella kiireellisen hälytyksen kollegalle apua tarvitessaan. Oli hienoa nähdä käytännössä Iiwarin näkymästä, kun eri puolilla taloa olevilta hoitajilta putosivat ”hanskat kädestä” kiireellisen hälytyksen myötä ja kaikki lähtivät kohti avun tarvitsijaa. Ensimmäisen avuksi tulleen hoitajan saapuessa tilaan, muut saivat tästä tiedon ja pystyivät saman tien palaamaan kesken jääneiden askareiden pariin, kertoo Häivälä saaduista kokemuksista.
Iwari Tracking Solutionsin paikantava hoitajakutsujärjestelmä sujuvoittaa arkea Treili Oy:ssä. Kuva: Juha Laakso, Treili Oy.
Treilissä asukkaiden ja henkilöstön arjen sujumiseen kiinnitetään erityistä huomiota.
– Meille oli äärimmäisen tärkeää kuulla, että Iiwarin paikantava hoitajakutsujärjestelmä oli kehitetty yhdessä hoitohenkilöstön kanssa. Järjestelmän tarkoituksena on ensisijaisesti tuoda asukkaillemme turvaa ja palvella hoitajien työtä. Mikäli tuote olisi kehitetty yhdessä vain johdon kanssa, olisi saatettu keskittyä vääriin asioihin, kertoo Häivälä.
Treili ja Iiwari Tracking Solutions: Asiakkuudesta win-win-kumppanuuteen
Sekä Treilissä että Iiwari Tracking Solutionsilla kiitellään toimivaa yhteistyötä.
– Koen, että toimimme ennemminkin kumppanina Iiwari Tracking Solutions Oy:lle kuin että olisimme vain tilanneet tuotteet käyttöömme. Avoin keskustelu palvelee meidän tarpeitamme, ja se on myös eduksi Iiwarille, toteaa Häivälä.
– Tämä on meille win-win-tilanne. Toimiva yhteistyö ja dialogi tukevat tuotteidemme kehittämistä ja mahdollistavat asiakkaidemme toiveiden toteuttamisen. Olemmekin parhaillaan kehittämässä puheyhteyttä tuotteisiimme. Puheyhteyden avulla hoitaja voi kysyä asukkaalta heti tarkempia tietoja hälytyksen syystä, kertoo Päivinen.
Treilissä uusi puheyhteysominaisuus kiinnostaa.
– Esimerkiksi hätätilanteessa hoitaja voisi pyytää kollegaa ottamaan ensiapupakin tai muita tarvikkeita mukaan, jolloin asukkaalle saadaan tarjottua nopeammin apua, ehdottaa Häivälä.
Wenla.fi-sivustolta ideoita teknologiahankintoihin
Hyvinvointi- ja terveysteknologiahakemisto Wenla on kehitetty tuottamaan tietoa markkinoilla olevista teknologiaratkaisuista sote- ja hyte-aloille. Palvelussa teknologiayritykset esittelevät kattavasti omia tuotteitaan.
Wenla-palvelua tuottavassa elinkeino- ja kehitysyhtiö Prizztech Oy:ssä ollaan tyytyväisiä Treilin ja Iiwari Tracking Solutionsin yhteistyöstä.
– Wenlaa suunniteltaessa toivottiin, että se pystyisi edellä kuvatun esimerkin mukaisesti auttamaan sote-palveluiden tuottajia löytämään sopivia teknologiaratkaisuja käyttöönsä. On ollut ilo kuulla ja seurata Treilin ja Iiwari Tracking Solutionsin hyvin toimivaa yhteistyötä, toteaa projektipäällikkö ja Wenla-palvelun tuottaja Niina Holappa Prizztech Oy:stä.
Iiwari Tracking Solutionsilla Wenla-yhteistyö koetaan merkitykselliseksi.
– Olen erittäin tyytyväinen, että päätimme lisätä tietomme Wenlaan. Eihän meillä muuten olisi Treiliäkään asiakkaana. On tärkeää, että ihmiset voivat mennä Wenla-sivustolle tutustumaan tuotteisiin ja tietävät, että sivusto on laadukas ja turvallinen paikka hakea ratkaisuja, sanoo Päivinen.
Wenla-palvelussa on näkyvillä jo lähes 140 teknologiatuotetta.
– Tavoitteenamme on, että palvelu tarjoaa kokonaisnäkymän suomalaiseen teknologiakenttään ja edistää näin digitaalisten palveluiden hankintoja ja käyttöönottoa sote- ja hyte-aloilla, kertoo Holappa.
Sekä Häivälä että Päivinen painottavat, että tietoisuutta niin teknologiaratkaisuista kuin Wenla-palvelusta on tärkeää lisätä sote-alan yksiköissä.
– Wenla-palvelun viestintä ja markkinointi on jatkuvaa työtä. On hienoa tehdä toimialaa näkyväksi yhdessä teknologiayritysten kanssa, toteaa Holappa.
Wenla-palvelu löytyy osoitteesta https://wenla.fi/ ja sen käyttö on maksutonta. Wenlan kehitystyötä on tehty osana Teknologian älykkäällä käyttöönotolla uusia palveluinnovaatioita sote-alalle – TÄPS-hanketta, jota toteutetaan Satakuntaliiton myöntämällä Alueiden kestävän kasvun ja elinvoiman tukeminen (AKKE) -rahoituksella.
Tutustu myös Iiwari Solutions Oy:n palvelutarjontaan Wenlassa: https://wenla.fi/yritys/iiwari-tracking-solutions/
Pääkuvassa: Treili Oy:n OttoFanny-yksikön tiimivastaavan ja sairaanhoitajan Jenna Nytorpin puhelinsovelluksesta näkyvät asukkaiden hälytykset. Työvaatteessa Nytorpilla on Iiwari Tracking Solutionsin hoitajalle tarkoitettu hälytysnappi. Kuva: Juha Laakso, Treili Oy.