Opiskelijat kehittivät uuden peliprototyypin kuntoutustuotteeseen yritysyhteistyössä

Satakunnan ammattikorkeakoulun hyvinvointiteknologian opiskelijat ovat kehittäneet uuden pelin prototyypin yhteistyössä Ai2Ai Oy:n kanssa osana työelämälähtöistä teknologiaprojektia. Projektin kohteena oli PALL0-niminen kuntoutustuote, johon opiskelijaryhmä suunnitteli ja toteutti uuden, Pythonilla ohjelmoidun ”Hot Potato” -pelin.

Pelin tavoitteena oli kehittää erityisesti ikääntyville käyttäjille motivoiva ja helposti lähestyttävä sovellus, joka tukisi fyysistä ja kognitiivista aktivoitumista. Samalla peli vahvistaa sosiaalista kanssakäymistä edistävää toimintaa. Pelissä PALL0-palloa kierrätetään osallistujien kesken, ja satunnaisesti arvottu pelaaja suorittaa yksinkertaisen tehtävän LED-valojen ja värien ohjaamana. Kehitetyt tehtävät, kuten pallon ravistaminen tai kääntäminen ylösalaisin, tarjoavat monipuolista toimintaa.

Ikäihmisiä pelaamassa PALLOlla

Prototyypin testaaminen toteutettiin Diakon Asumispalveluiden Digi-Iki-ryhmän kanssa. Testipäivän aikana osallistujat suhtautuivat innokkaasti teknologiaan, ja pelin perusidea sai positiivista palautetta – erityisesti sen vuorovaikutteisuus ja hauskuus korostuivat. Palautteen perusteella peliä voidaan jatkokehittää esimerkiksi lisäämällä ääniohjeita ja pisteytystä sekä monipuolistamalla tehtäviä. Yhteistyöprojekti tarjosi opiskelijoille arvokasta kokemusta ohjelmoinnista, käyttäjätestauksesta ja tuotekehityksestä oikeassa yritysympäristössä. Mukana kehityksessä ja testauksessa olivat SAMKin ja Sataedun EHEÄ-hankkeen projektityöntekijöitä. Mukana projektissa olivat opiskelijat Katariina Anttonen, Elisa Virtanen, Iida Lahdenmäki, Chonlapin Vichaisakul, Sharmin Sultana ja Valentine Che Akenji sekä Riku Klén Ai2Ai:lta.

Toteutus tehtiin yhdessä Ai2Ai Oy:n, Diakon palvelut Oy:n, SAMKin Työelämälähtöinen projektityö -opintojakson ja EHEÄ hankkeen kanssa. EHEÄ elämyksistä, luovista aloista ja teknologiasta hyvinvointia, elinvoimaa ja älykkäitä palveluita​ -hanke on EU:n osarahoittama.

Teksti: Mervi Vähätalo

Kuvat: Krista Toivonen ja Ai2Ai

Satakunta Testbed
Yhteenveto

Sivustolla käytetään sivuston toiminnan kannalta oleellisia sekä kolmannen osapuolten evästeitä. Kolmannen osapuolten evästeitä, eli esim. Google Analyticsia (GA) käytetään tilastojen keräämiseen sekä kävijän käyttäytymisen seurantaan, joiden avulla voimme parantaa käyttäjäkokemusta. Evästeet tallentavat sivukäyttäytymisen mukaan kävijöiltä tilastotietoja, kuten suosituimmat sivut, kokonaiskävijämäärät ja kävijän vierailuaika sivuilla.