Digitaaliset teknologiat ja sosiaalialan uudistuva asiakastyö -webinaari 9.10.2024
Sosiaalialan asiakas ja ammattilainen kohtaavat toisensa yhä useammin digitaalisten teknologioiden välityksellä. Miten teknologiavälitteisyys muuttaa asiakkaan ja ammattilaisen suhdetta? Entä millaista vuorovaikutusosaamista tarvitaan eri kanavissa? Millaisia johtamiseen liittyviä kysymyksiä etänä tapahtuva asiakastyö synnyttää? Muun muassa näitä teemoja pohdittiin EAKR:n ja Porin kaupungin rahoittamassa Ikääntymisestä innovaatioiksi (IKI) -hankkeen järjestämässä webinaarissa.
Tallenteet puheenvuoroista
Tallenteet ovat katsottavissa 31.8.2025 saakka.
Puheenvuorojen ja paneelikeskustelun jälkeen webinaarin osallistujat pääsivät pohtimaan teknologian välityksellä kohtaamisen kysymyksiä ja kirjoittamaan Padlet-alustalle ajatuksiaan. Osallistujien ajatuksia on koottu sanapilvien muotoon. Vastauksista nousi selkeästi esille teknologian tuomat mahdollisuudet vaihtoehtoisena tapana kohdata asiakkaita, kun digitaalinen kohtaaminen on turvallista, eettistä, yksilöllistä ja asiakkaan toimintakyvyn huomioivaa. Digitaalinen ja teknologinen kehitys on jatkuvaa, mikä haastaa työnantajaa ja työntekijää jatkuvaan osaamisen päivittämiseen ja työhyvinvoinnista huolehtimiseen.
Teknologian välityksellä tapahtuvan kohtaamisen edellytyksiä
Teknologian välityksellä tapahtuvaa kohtaamista heikentävät
Luottamuksellisen asiakassuhteen luomisen taidot
Ikääntymisestä innovaatioksi – IKI-hankkeen toteutuksesta vastaavat Satakunnan ammattikorkeakoulu, Diakonia-ammattikorkeakoulu ja Tampereen yliopisto. Hanketta rahoittaa Euroopan aluekehitysrahasto ja Porin kaupunki. Lue lisää IKI-hankkeesta täältä.