Omaishoitajien kokemuksia teknologian käytettävyydestä

Emporian ja Elisan tuotteiden esittely Satakunnan Omaishoitajat ry:n tilaisuudessa yhdessä Satakunnan ammattikorkeakoulun IKI-ikääntymisestä innovaatioiksi hankeen kanssa 4.4.2024

Työpajaan osallistui 10 henkilöä, joista 9 oli omaishoitajia ja 1 hoidettava

Osallistujat kertoivat tilanteistaan seuraavaa

Yksin asuvilla arki sujui hyvin. Puolison menetettyä toimintakyvyn oli jonkin verran pitänyt opetella uusia asioita. Puolison ollessa kotona käymässä, siivousta ja pyykinpesua on enemmän ja siihen ajateltiin avun olevan hyväksi. Useat osallistujat pärjäsivät hyvin arjessa, hoitivat sähköisesti omia asioitaan ja palveluitaan ja toimivat jopa atk-tukena muille. He saivat myös läheisiltään tukea ja kokivat osaavansa ratkaista arjen haasteet suurelta osin itse. Osa käytti it-tukena sanomalehdestä löytämäänsä maksullista kotona käyvää henkilöä. Omaishoitajat olivat lähtökohtaisesti kiinnostuneita esillä olevista laitteista ja suhtautuivat positiivisesti teknologiaan.

Seuraavassa on kuvattu osallistujien esittämiä haasteita ja heidän ajatuksiaan, miten digitaalisilla laitteilla haasteita voisi ratkaista.

HAASTEET

 

RATKAISUT
Yksin asuvalla muistisairaalla haasteena muistisairauden alkuvaiheessa yksinäisyys. Tarve on kuunteluseuralle, kun kotihoito pistäytyy vain pikaisesti.

 

Tällöin asiakas pystyy vielä käyttämään laitteita itsenäisesti. Avuksi tabletti tai isoimpi älypuhelin, jonka avulla voi keskustella pidempään – ikään kuin olisi paikalla.

 

Tabletista sisältöjä virikkeeksi. Hyvä että on suosikkisovellusten mahdollisuus.

Pidemmälle edenneessä muistisairaudessa turvallisuusriski kotona, esim. liesi jää päälle.

 

Tarvitaan automaattisesti aukeava yhteys esim. ”valvontakamera”, jotta tilannetta voi tarkastaa. (Omainen ei varmuudella osaa enää vastata puhelimeen). Parempi vielä, jos saa kameran lisäksi ääniyhteyden.
Muistisairas omainen ei aina enää osaa vastata puhelimeen /kuule puhelinta, silloin omaisella hätä kun hoidettava ei vastaa puhelimeen.

 

Tarvitaan valvontakamera, mielellään ääniyhteydellä.
Muistisairaalla ongelmana kaatuminen, tasapaino, terävät kulmat sisällä ja ulkona. Kerran kaatui ulkona eikä muistanut mistä piti painaa vaikka oli hätä nappi kädessä  
Muistisairas voi soittaa omaiselle, että tule hakemaan pois, eikä tiedä itse missä on, vaikka olisi kotona tai ulkona. Paikannus tässä tärkeä, että voi tarkastaa missä omainen on ja neuvoa kotiin tai rahoitella kotona
Yhteydenpito hoitolaitoksessa olevaan läheiseen Kuvapuhelun hyödyntäminen yhteydenpidossa (ei noussut esiin henkilöiltä oma-aloitteisesti vaan hetken pohdinnan jälkeen tämä nähtiin ”mahdollisuutena”)
Pitkälle edenneessä sairaudessa olisi tarpeen lukita ulko-ovi, mutta lukittu ovi on paloturvallisuusriski. Voiko oven avata etänä vaikka omasta kännykästä?
Omaisella oli pulssi välillä korkea välillä matala.

 

Omainen voisi saada kännykkäänsä hälytykset ranteessa olevasta sykemittarista/kellosta, jos rajat ylittyvät/alittuvat.
Kun käsien toiminta heikkenee, ei voi enää kannatella puhelinta Kaiuttimet on hyvä, mutta silloin yksityisyyden suoja on ongelma kun kaikki kuulevat puhelun.
Kun käsien toiminta heikkenee, ei enää pysty painamaan sos-nappia tai kännykän päälle kuoressa olevia pikanappeja  
Ohjeet liian pienellä kaikissa Emporian tuotteissa Laitteissa pitäisi olla aina erillinen ”OHJE” painike, joka automaattisesti tunnistaa mitä olet tekemässä ja antaa videona ohjeet ongelman ratkaisuun.
Muistiongelmainen voi myös mennä enemmän sekaisin hybridipuhelimesta kun samoja asioita tapahtuu kahdesta paikasta.  

 

Miltä ajatuksia älypuhelimet herättivät

  • Selkeä, suurikokoinen näyttö, suurikokoiset painikkeet hyvät
  • Ei saa olla liian suuri, pitää mahtua taskuun
  • Hyvää on, että henkilöiden nimiin saa kasvokuvat
  • Myös videopuhelu on tärkeä saada helposti, että näkee toisen yleisen voinnin kasvoista
  • Suojakuoret ovat tärkeitä
  • Ei saa olla liian painava
  • Tärkeää olisi, että pyyhkäisynäyttöjen määrää voi vähentää kun muisti heikkenee. Lopulta on vain soita ja vastaa toiminnot.
  • näytön valaisuus riittävä, ei heijastusta
  • Koettiin, että latausasemana toimivat telineet on hyvä ratkaisu
  • Hyvä, että telineessä oli kaiuttimet. Huono puoli oli kaiuttimien aiheuttama yksityisyyden suojan menetys.

Miten terveyttä voidaan tukea älylaitteilla – mitä sovelluksia on tai voisi olla käytössä

  • Netistä saa tietoa kuntoilu- ja kävelyreiteistä
  • Verenpaineen mittaus
  • Verensokerin mittaus
  • Askelmittari
  • 112 sovellus
  • Samsung health sovellus
  • Etänä ryhmiin ja tapaamisiin osallistuminen
  • Palapelit, sanaristikot verkossa
  • Flimmerin tunnistava CardioSignal-sovellus puhelimessa (kokeilu aiheutti ihastusta ja hyöty tämän tyyppisten sovellusten käytöstä nähtiin heti.)

Mikä auttaa teknologiapelon /käytön epävarmuuden poistamisessa

  • Kirjasto
  • erilaisten digitaalisten /teknologisten sovellusten opastuspaikat
  • tiedotus
  • rohkeus kokeilla ja testata
  • läheisten tuki
  • varovaisuus huijausten varalta

Mitä teknologiaan liittyvää odotetaan sote ammattilaisilta

  • palveluntarjoajat neuvovat
  • ei odotuksia, ei osaa odottaa mitään
  • omahoitajamalli koetaan hyvänä
  • Alle vuoden sisällä omahoitaja on vaihtunut jo kolmesti – huono asia
  • Julkisen sektorin hoitajat eivät koe olevansa asiakaspalvelussa
  • yhteydenotto nykyistä pikaisemmin
  • palveluiden parantaminen, soittaminen tai käyminen ei auta
  • koulutusta ja perehdytystä laitteiden käyttöön
  • aikaa kuunnella
  • yhteystietojen selkeyttä, että tietää keneen olla yhteydessä, jos tarvitsee
  • maalaisjärkeä ja asiakkaan huomioimista, ei sokeaa byrokratian noudattamista
  • Ohjaus ja neuvonta koettiin tarpeellisena ja tämän yhteydessä mainittiin asiakasohjaus, hyvinvointialueen neuvontanumero, eri kohtaamispaikkoja Porissa. (huomioitavaa on, että Funteeraamoa ei nimetty = ei tunnettu vielä)

Teksti: Mervi Vähätalo